Walaupun berdaya maju, masyarakat Jepun boleh tahan konservatif sampai ada masanya bersifat anti-progresif. Institusi perundangan Jepun dibina tanpa sokongan saksama pada kalangan wanita.

Ramai wanita lebih rela dipυkυl suami daripada menuntut cerαi atas kegagalan institusi (Ono, 2009). Satu saja pasal hak wanita, seperti yang terbukti di Amerika Syarikat, Eropah dan kali ini Jepun. Hak wanita jika gagal ditunaikan akan dituntut melalui pembudayaan.

Jepun mengharungi arus pembudayaan luar biasa. Setelah sekian lama tunduk entah apa-apa, anak muda Jepun mula bangkit sekitar 1960-an. Kebangkitan anak muda perempuan ini telah mencetuskan suatu revolusi di luar jangka. Pada zaman itu, anak-anak gadis akan mengenakan pakaian bertutup.

Kira baju kemeja dan skirt panjang senang kata. Tetapi mereka sengaja akan mengikat baju untuk mendedahkan bahagian perut. Ada kalanya baju kemeja pun takkan dipakai. Saja mereka akan pakai baju singkat, untuk menunjukkan bantahan terhadap institusi (Ashcraft & Ueda, 2014).

Jangan lupa dapatkan buku terbaru terbitan The Patriots, GENESIS II di webstore kami: bit.ly/GenesisIIZamir

Pembudayaan Sukeban Jepun

Anak-anak gadis yang mengenakan pakaian sebegini dipanggil “Sukeban” (girlboss). Budaya Sukeban timbul sekitar 1960-an sampai menjadi mesej kepada negara. Mesej ini dibawa generasi terkemudian, kerana sepanjang 1970-an, Sukeban menunjukkan dimensi kewanitaan lebih keras dan ‘besi’.

Orang cakap jangan naik motor. Mereka naik. Orang cakap jangan belajar seni pertahanan diri. Mereka belajar, sampai gaduh sana sini macam gila. Jadi pada mata khalayak umum, Sukeban adalah sebuah αηcαmαη kebudayaan.

Sukeban sengaja melunturkan dongengan “keperempuanan”

Pengamatan ini sebenarnya salah. Sukeban bukan suatu αηcαmαη pada budaya Jepun. Sebaliknya golongan wanita mendatangkan Sukeban sebagai mesej sosial selepas sekian lama gagal melalui komunikasi.

Walaupun Sukeban mendedahkan badan wanita, kena faham satu dimensi: wanita sendiri pilih untuk mendedahkan. Maksudnya, kalau tidak mahu dedah, maka tidak dedahlah.

Kalau betul Sukeban suatu αηcαmαη, ia takkan sesekali mendapat sambutan. Malah Sukeban juga menubuhkan sebuah sistem masyarakat. Sesiapa yang mengambil teman lelaki atau suami orang boleh kena tindakan boleh tahan menakutkan juga. Silap-silap boleh kena bυnυh pun (General, 2019).

Dua Sukeban masuk gelanggang, kau jangan berani kacau.

Mesej dibawa Sukeban mendapat sambutan para lelaki pun. Malah pengaruh Sukeban tembυs masuk dalam layar perak, dengan tayangan filem dibintangi pelakon popular seperti Reiko Ike dan Miki Sugimoto.

Pengajaran Daripada Sukeban

Jiwa muda membuak-buak inginkan perhatian. Dalam budaya konservatif macam Jepun, perhatian memang diberikan… cuma bertapisan dengan perspektif patriarki. Jadi mereka memberoηtαk.

Itu memang semulajadilah. Masuk 1980-an: anak muda menjadi “anak tua”. Gadis-gadis Sukeban bertukar menjadi makcik yang berkahwin dan beranak pinak. Jadi pengaruh Sukeban meluntur secara sendiri.

Sini kita boleh nampak beberapa perkara. Revolusi pembudayaan boleh berlaku daripada bangku sekolah. Suara anak muda usah didiamkan. Lagi Jepun cuba diamkan, lagi mekar jadinya.

Jangan lupa dapatkan buku terbaru terbitan The Patriots, KITAB TAMADUN CINA di webstore kami: https://bit.ly/KTCAyman

Lebih baik dengar apa yang cuba disampaikan kalau tidak ingin buat perubahan pun. Kedua dan paling utama sekali pasal hak wanita yang takkan mungkin boleh dihentikan.

Sejarah membuktikan yang perjυαηgan pro-hak wanita sentiasa mendapat penentangan umum. Namun lama kelamaan, perjυαηgan ini dijulang sebagai teras utama. Ini adalah kerana wanita jika inginkan sesuatu boleh bersatu padu.

Amerika Syarikat dan Jepun menunjukkan bagaimana wanita boleh menggoncang negara jika bersatu. Malah sampai hari ini “women’s rights” mendapat sambutan global… kerana semangat penyatuan mereka. Maka isi “women’s rights” itu sendiri takkan mungkin boleh dihalang. Lagi dihalang, lagi menjadi jadi jawabnya.

RUJUKAN:

Ashcraft, B., & Ueda, S. (2014). Japanese Schoolgirl Confidential: How Teenage Girls Made a Nation Cool. Tuttle. Halaman 18.

General, R. (2019, Januari 17). Meet Japan’s Schoolgirl Gangs of the 70s that became a menace to patriarchy. Next Shark.

Ono, H. (2009). Divorce in Contemporary Japan and ITS Gendered Patterns. International Journal of Sociology of the Family. 35 (2): 169-188.


Perhatian sebentar…

Sejak 2012, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memandaikan anak bangsa.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, The Patriots tidak dimiliki oleh jutawan mahupun politikus, maka kandungan yang dihasilkan sentiasa bebas dari pengaruh politik dan komersial. Ini mendorong kami untuk terus mencari kebenaran tanpa rasa takut supaya nikmat ilmu dapat dikongsi bersama.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk tahun 2024 ini dan seterusnya. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong The Patriots dari serendah RM2.00, dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang disediakan. Terima kasih. Moving forward as one.

Pilih jumlah sumbangan yang ingin diberikan di bawah.

RM2 / RM5 / RM10 / RM50

Terima kasih


Share.

Berbekalkan buku “Perang Salib Pertama: Kelahiran Templar”, Ahmad Faezal mempunyai suatu matlamat bagi Malaysia. Dalam kaca mata beliau, bangsa Melayu perlu bangkit membaham ilmu sepertimana mereka memakan nasi. Seorang pengikut setia bidang astronomi dan isu semasa, beliau mengimpikan bangsa Melayu dalam masa 100 tahun boleh melibatkan diri secara aktif dalam bidang-bidang sains terperinci. Beliau juga seorang penulis dan penterjemah upahan, yang sedia menerima klien.

Leave A Reply