Etnik Ainu dan Hokkaido

Beberapa hari lepas, terbaca mengenai satu berita tentang etnik Ainu yang tinggal di utara pulau Hokkaido di Jepun. Hari ini, kita kenali Hokkaido sebagai kawasan pelancongan yang amat terkenal. Sebagai contoh, Tasik Biru muda di Biei yang sungguh indah, taman lavendar di ladang Tomita dan bandar Sapporo adalah antara tarikan yang ada.

Di Hokkaido, mengikut sejarah, masyarakat Ainu adalah penduduk asal berbanding penduduk Jepun yang digelar Yamato.

Menariknya, berita tersebut menyatakan bahawa buat pertama kalinya setelah beratus-ratus tahun, Jepun akhirnya akan meluluskan satu rang undang-undang yang mengiktiraf masyarakat Ainu sebagai orang asli (indigenous) di Jepun.

Hal ini kerana, masyarakat Ainu yang sememangnya terkenal dengan kekayaan budaya, tradisi dan adat tempatan yang unik, telah dibelenggu masalah diskriminasi akibat daripada polisi asimilisasi paksa yang diamalkan kerajaan Jepun sejak dahulu lagi.

Apa yang penting kita kena faham di sini adalah, masyarakat Ainu dan orang Jepun itu sendiri berbeza dari segi budaya, agama dan nilai kesenian yang diamalkan. Malah, bahasa pun lain. Namun begitu, nilai-nilai ini semakin hilang terhakis dek kerana ditelan zaman.

Satu tinjauan pada 2017 menunjukkan ada lebih kurang 12000 penduduk etnik Ainu di Jepun. Berdasarkan sebuah jurnal pula pada tahun 2011, tidak lebih 15 orang Ainu sahaja yang mampu untuk bertutur fasih menggunakan bahasa ini dan lebih kurang 300 orang sahaja yang boleh faham. Sayang sekali, sungguh kecil jumlah mereka yang tahu bahasa Ainu ini.

Maka, rang undang-undang pelindungan masyarakat asli Ainu ini penting untuk “melindungi kehormatan, maruah dan kemuliaan masyarakat Ainu” serta “mengingatkan kepada generasi Ainu yang akan datang, bahawa perlunya untuk mereka merealisasikan sebuah masyarakat yang berwarna-warni dengan nilai-nilai yang pelbagai”, bak kata Yoshihide Suga, jurucakap kerajaan pimpinan Liberal Democratic Party (LDP) di Jepun.

(Rujukan: https://www.channelnewsasia.com/news/asia/japan-to-recognise-indigenous-ainu-people-for-first-time-11245724)

Jadi, masyarakat Ainu ini mengingatkan penulis tentang sebuah insiden yang pernah berlaku di Hokkaido suatu masa dahulu. Dan di Hokkaido inilah, sebuah negara yang bernama Republik Ezo ataupun Ezochi pernah wujud.

Perang Saudara Boshin: Imperial vs Shogun

Semuanya bermula begini. Pada tahun 1868, Perang Boshin (戊辰戦争) ataupun Boshin Sensō telah tercetus menyaksikan pertempuran saudara antara golongan yang pro-Maharaja dan golongan yang pro-Shogun. Era ini dikenali sebagai era Bakumatsu.

Hal ini berlaku gara-gara kemarahan rakyat tempatan yang bangun menentang orang gasar dari negara Barat tidak dapat dibendung lagi. Mereka ini ialah golongan pro-Maharaja.

Mereka mahu Keshogunan Tokugawa digulingkan dan diganti dengan pemerintahan penuh de facto oleh Maharaja Jepun. Hal ini kerana, awal-awal lagi bermula dengan ugutan Commodore Perry, Keshogunan Tokugawa akhirnya akur tunduk dengan menandatangani beberapa perjanjian berat sebelah (unequal treaties) dengan kuasa Barat.

Ini dilihat sebagai satu penghinaan kepada maruah Jepun kerana pengaruh Barat ditakuti akan menghancurkan tradisi masyarakat tempatan itu sendiri selain daripada monopoli yang diamalkan pedagang Barat menyebabkan kerugian kepada pedagang Jepun. Agama Kristian juga semakin mudah disebarkan.

Maka, mereka sudah hilang kepercayaan dengan keupayaan Keshogunan Tokugawa untuk menjaga maruah bangsa dan negara. Masa untuk perubahan sudah tiba. Slogan sonnō jōi pula semakin kerap kedengaran di serata tempat yang bermaksud, “Hormati Tuanku Maharaja, Halau Orang Gasar Keluar!” (Rever the Emperor, Expel the Barbarians). Orang Gasar dari Barat ini juga dibenci kerana perangai mereka yang angkuh dan riak.

Maharaja Mutsuhito (Meiji) ketika muda

Mereka ini dipimpin oleh Maharaja Mutsuhito (kemudiannya dikenali sebagai Meiji). Pada tahun 1868, Maharaja Mutsuhito baru setahun menaiki takhta Jepun (1867). Ketika itu, baginda tuanku hanya berumur 16 tahun.

Tentera Imperial pula dipimpin sendiri oleh Putera Komatsu Akihito dengan penyertaan puak-puak penentang dari kawasan Barat Jepun yang berpengaruh seperti Satsuma dan Choshu. Puak-puak ini sememangnya sudah lama berdendam dengan Tokugawa selepas Pertempuran Agung Sekigahara pada tahun 1600. Ketika itu, Maharaja cumalah seorang pemerintah hiasan saja, tiada kuasa eksekutif seperti yang dimiliki Shogun. Mere figurehead.

Umum mengetahui bahawa Jepun diperintah oleh seorang ketua pemerintah tentera yang digelar Sei-i Taishōgun ataupun Shogun. Segala samurai yang ada di tanah ini tunduk dibawah kekuasaan puak Tokugawa yang mentadbir sebagai Keshogunan Tokugawa sejak 1600-an lagi. Mereka yang tetap setia mempertahankan hegemoni Tokugawa ini ialah golongan pro-Shogun.

Mereka ini berpegang teguh kepada kod Bushido Samurai yang menekankan kesetiaan kepada puak Tokugawa memandangkan nenek moyang mereka pun mula-mula bernaung dan berkhidmat untuk Tokugawa. Skuad Shinsengumi yang terkenal tu merupakan salah satu pengikut golongan pro-Shogun.

Shogun terakhir, Tokugawa Yoshinobu

Ironinya, puak Samurai sendiri yang terpaksa akur melayan kehendak dan nafsu pendatang Barat walaupun merekalah yang mula-mula dilihat paling pantang bila melibatkan kemasukan orang luar ini. Ini sebenarnya tanda kelemahan pentadbiran Tokugawa. Maklumlah, hampir 300 tahun Jepun aman damai dibawah pentadbiran mereka. Good times create weak men after all.

Puak-puak samurai yang berada di belah Timur Jepun umumnya menyokong Shogun manakala bagi puak-puak samurai di bahagian Barat, majoriti menyokong pihak Imperial.

Jadi, teknologi baratpun semakin diguna pakai oleh kedua-dua pihak. Kapal-kapal perang besi (ironclad) diperkenalkan. Ada yang dibeli dan ada yang dibina khas untuk pertempuran. Pihak Imperial (Maharaja) mendapat sokongan dan khidmat nasihat dari Britain dan Amerika Syarikat manakala pihak Shogun pula disokong oleh Perancis.

Masing-masing tidak mahu ketinggalan dalam mendapatkan kepakaran asing. Bukan setakat senjata, gaya pakaian uniform pun sudah ditiru. Kuasa Barat pula memanglah seronok sebab dapat kaut keuntungan dari konflik ini. Bagi mereka, lagi lama perang, lagi bagus.

Beberapa orang pengikut golongan Imperial sedang mengatur strategi

Pertempuran demi pertempuran tercetus. Angka korban terus mencanak naik. Apa yang menarik ialah, gabungan seni perang tradisional iaitu gaya samurai dan seni perang Barat dapat dilihat. Senjata api dan katana diguna bersama. Busur Yumi dan laras senapang turut mengambil tempat masing-masing.

Tunggu sekejap. Bukankah ini mengingatkan kita kepada kerajaan Melaka dulu?

Keris dan istinggar. Tombak dan pemuras. Bedil dan pelantak. Semuanya diadun bersama, sesedap rasa. Cuma bezanya di sini, kualiti senjata api buatan Melaka tidak sedikit pun rendah kalau dibandingkan dengan kualiti senjata api buatan Eropah seperti Prussia yang sezaman dengannya. Kalau nak banding meriam kayu buatan Jepun dengan meriam buatan Britain dalam era Bakumatsu ni, jawabnya memang beza macam langit dengan bumi.

Sedang asyik mereka bermain dengan teknologi asing, pihak pro-Shogun nampaknya mulai longlai. Kekalahan demi kekalahan menyelubungi mereka. Kemahiran pihak Imperial nampaknya lebih terserlah walaupun sebenarnya, tentera Shogun lebih ramai. Pengunduran demi pengunduran terpaksa dibuat sehinggalah tiba di Edo.

Shogun Tokugawa Yoshinobu akhirnya menyerah diri di Edo. Namun, masih ramai yang berdegil tidak mahu menyerah kalah kepada pihak Maharaja yang dilihat sebagai ancaman kepada kemandirian golongan samurai.

Sukar sedikit hendak dijelaskan kerana nak kata golongan Imperial sebagai anti-Samurai, itu salah kerana penyokong kuat mereka seperti Satsuma dan Choshu juga merupakan asal dari puak samurai tersohor iaitu Shimazu dan Mori.

Nak kata mereka ini anti-Barat pun, juga salah kerana merekalah yang akan mempercepatkan lagi proses pembaratan (westernisation) yang akan berlaku di Jepun. Dalam konflik ini, tiada pihak yang baik, dan tiada pula yang jahat.

Lahirnya Republik Ezo

Perjalanan armada Shogun dibawah pimpinan Laksamana Enomoto

Baik, selepas Shogun Yoshinobu menyerah kalah di Edo, penentangan tetap diteruskan. Laksamana Enomoto Takeaki yang memimpin armada laut Shogun antaranya, telah berundur ke Hakodate, Ezo. Ketika ini, belum wujud lagi nama Hokkaido.

Pada Januari 1869, bersama-sama saki baki tentera laut Shogun yang berjumlah 3000 tentera dan 8 kapal perang berkuasa wap/stim (Kaiten, Banryū, Chiyodagata, Chōgei, Kaiyō Maru, Kanrin Maru, Mikaho dan Shinsoku), Enomoto tiba di Hakodate.

Di sisinya ialah beberapa orang penasihat tentera dari Perancis. Dengan harapan, pengunduran ini dapatlah melancarkan serangan balas ke atas pihak Maharaja. Baginya, mungkin masih ada Daimyo (pemerintah wilayah dan puak) di kawasan Utara sana, yang mahu turut serta menentang pihak Imperial.

Pada zaman konflik Boshin ini dan zaman sebelumnya, Ezo tidak berada di bawah pentadbiran Jepun. Ezo dianggap sebagai tanah di luar bidang pengaruh kerajaan Jepun. Etnik Ainulah yang merupakan penduduk asal Ezo. Semuanya berubah selepas Perang Boshin ini.

Selepas tiba di Hakodate, Enomoto telah menulis sepucuk surat kepada Maharaja Mutsuhito (Meiji) meminta izin baginda untuk membangunkan wilayah Ezo dan membenarkan mereka meneruskan cara hidup tradisional Samurai di pulau itu tanpa sebarang gangguan dari arus pemodenan yang rancak berlaku dalam era Meiji ini. Kesinambungan cara hidup Samurai mesti diteruskan, walaupun terpaksa diamalkan secara terpencil di Ezo sahaja.

Kandungan surat itu berbunyi,

The farmers and merchants are unmolested, and live without fear, going their own way, and sympathising with us; so that already we have been able to bring some land into cultivation. We pray that this portion of the Empire may be conferred upon our late lord, Tokugawa Kamenosuke; and in that case, we shall repay your beneficence by our faithful guardianship of the northern gate.”

Jadi dapat kita lihat, Enomoto juga mahu menjadikan wilayah Ezo ini sebagai benteng pertahanan bahagian utara Jepun. Enomoto tidak mahu menentang pihak Maharaja, cuma kalau boleh, diberikan peluang kepada puak Tokugawa untuk mentadbir Ezo. Malangnya, Maharaja menolak hasratnya itu.

Bendera yang didakwa sebagai bendera Republik Ezo 

Buntu, Enomoto akhirnya menubuhkan Republik Ezo yang merdeka pada tanggal 27 Januari, 1869 sebagai ultimatum kepada Maharaja Meiji, manifestasi kepada tekad mereka untuk memperjuangkan maruah pihak Shogun Tokugawa.

Republik Ezo dirangka berdasarkan model negara Amerika Syarikat. Kemudian, satu pilihan raya, proses demokrasi pertama dikatakan yang pernah diadakan dalam sejarah Jepun, dilaksanakan. Enomoto dipilih sebagai Presiden Republik Ezo yang pertama. Matsudaira Tarō pula dilantik sebagai Naib Presiden.

Pilihan raya tersebut dijalankan atas prinsip ‘hak memilih sejagat’ (universal suffrage) tetapi khusus bagi golongan Samurai sahaja. Enomoto seterusnya membina sebuah kubu pertahanan ampuh bernama Goryokaku yang berbentuk seperti bintang. Diadaptasi dari gaya kubu Victorian Eropah.

Kubu ini dibiayai penuh olehnya kerana sebelum berundur ke Ezo, Enomoto telah mengambil lebih kurang 180000 Ryo wang emas dari Istana Osaka untuk pembiayaan perang. 1 Ryo bersamaan lebih kurang 180000 yen dan 180000 yen bersamaan lebih kurang RM6600.

Kubu Goryokaku sangat perlu untuk menguatkan pertahanan Ezo. Bala tenteranya juga diperkuatkan. Di samping itu, kepimpinan tentera diletakkan dibawah kelolaan pegawai Jepun dan Perancis. Komander tentera ialah Otori Keisuke dan dibantu oleh Jules Brunet.

Pegawai Perancis dan juga penasihat ketenteraan Shogun yang paling menyerlah ialah Jules Brunet. Pada mulanya, dia diutus oleh Maharaja Napoleon III ke Jepun untuk menasihati Shogun dalam hal ehwal ketenteraan, namun dipanggil pulang ke tanah air kerana kekalahan pihak Shogun.

Brunet enggan meninggalkan Jepun dan sebaliknya, meletakkan jawatannya dalam tentera Perancis. Brunet mengambil kedudukan sebagai pegawai pemerintah kedua tertinggi dalam tentera Republik Ezo.

Kapal Induk Imperial, Kōtetsu dalam Pertempuran Teluk Miyako

Tidak lama kemudian, pada Mac 1869, pertempuran di Teluk Miyako antara kapal-kapal perang besi (ironclad) berkuasa wap tercetus. Armada Ezo yang lebih kecil mengalami kekalahan. Pertempuran seterusnya di daratan memperlihatkan penggunaan mesingan Gattling. 7000 tentera Imperial mendarat di Hakodate.

Pertempuran Hakodate terus memperlihatkan kedua-dua pihak saling bercarkaran. Kubu Goryokaku dikepung rapi. Kawasan sekeliling Hakodate ditakluki serta-merta tetapi pertahanan Goryokaku tetap gah bertahan. Jangan main-main dengan reka bentuk bintang kubu itu yang sangat efektif.

Seorang figura terkenal iaitu Naib Komander Shinsengumi, Hijikata Toshizō yang juga digelar ‘Naib Komander Iblis’ (Demon Vice-Commander) telah terkorban dalam pertempuran tersebut. Hijikata ditembak di belakang badan ketika sedang mengarahkan pasukannya sambil menunggang kuda. Puisi Kematian (death poem) Hijikata berbunyi,

“Walaupun badanku mereput di pulau Ezo, semangatku akan terus melindungi Tuanku (Shogun) di Timur (Edo).”

Enomoto kemudiannya melancarkan serangan habis-habisan dengan kapal perang Republik Ezo dengan tujuan meleraikan pengepungan di Goryokaku. Walaupun bilangan kapal perangnya lebih banyak berbanding armada Imperial, Enomoto ditewaskan hasil dari kebijaksanaan Laksamana Heihachiro Togo. Heihachiro inilah yang akan memainkan peranan yang sangat penting dalam Perang Russo-Jepun, mengalahkan armada Russia di Pelabuhan Arthur dengan penuh bergaya.

Goryokaku akhirnya tumpas dan Enomoto menyerah diri. Jules Brunet dihantar pulang ke Perancis. Beberapa tahun kemudian, Jules Brunet dinaikkan pangkat ke Jeneral dan dilantik sebagai Ketua Staf kepada Menteri Peperangan Perancis.

Enomoto pula dibawa ke Tokyo dan dihukum penjara selama dua tahun atas tuduhan penderhakaan. Kemudiannya, Enomoto berkhidmat dalam kerajaan dan berjaya memegang beberapa jawatan dan pangkat yang agak penting seperti Laksamana Madya, Viscount dan Menteri Tentera Laut. Beliau juga dilantik sebagai Menteri Komunikasi yang pertama. Seterusnya, Menteri Pertanian dan Perdagangan, Menteri Pendidikan dan Menteri Luar.

Ezo kini secara rasminya diperintah kerajaan Imperial dan dinamakan sebagai, Hokkaido. Tamatlah riwayat Republik Ezo pada tanggal 27 Jun 1869.

Pegawai Republik Ezo dan Figura Penting

Enomoto Takeaki – Presiden
Ōtori Keisuke – Komander Utama Tentera & Menteri Tentera Darat
Arai Ikunosuke – Menteri Tentera Laut
Hijikata Toshizō – Timbalan Menteri Tentera Darat dan Naib Komander Shinsengumi
Nagai Naoyuki – Majistret Hakodate
Jules Brunet – Naib Komander Tentera Republik Ezo
Barisan pemimpin Republik Ezo

Kesimpulan

Republik Ezo menjadi pemangkin kepada peluasan wilayah Jepun terhadap kepulauan Ezo yang kini dikenali sebagai Hokkaido. Jika tiada Republik Ezo, mungkin lama lagi masa diperlukan untuk Jepun meluaskan kuasanya ke atas Ezo. Kesannya, masyarakat Ainu turut menjadi sebahagian daripada rakyat Jepun hari ini.

Republik Ezo juga menjadi entiti pertama yang mengamalkan sistem demokrasi di Jepun selain kepimpinannya, dikuasai sepenuhnya oleh golongan tentera bersenjata dan beruniform ala Barat.

Bayangkan, apakah keadaannya jika ditakdirkan, Republik Ezo masih wujud hari ini? Menarik bukan?

Rujukan

Japan to recognise indigenous Ainu people for first time Read more at https://www.channelnewsasia.com/news/asia/japan-to-recognise-indigenous-ainu-people-for-first-time-11245724. (2019, February 15).

Nozomi, K. (2014, March 24). Republic of Ezo (Japan). Retrieved February 24, 2019, from https://fotw.info/flags/jp-ezorp.html

Republic of Ezo. (n.d.). Retrieved February 24, 2019, from https://wikivisually.com/wiki/Republic_of_Ezo

Yamatosaxon. (2013, March 4). THE REPUBLIC OF EZO: JAPANESE SEPARATISM OR EXPANSIONISM? Retrieved February 24, 2019, from https://thedailybeagle.net/2013/03/04/the-republic-of-ezo-japanese-separatism-or-expansionism/


Perhatian sebentar…

Sejak 2012, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memandaikan anak bangsa.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, The Patriots tidak dimiliki oleh jutawan mahupun politikus, maka kandungan yang dihasilkan sentiasa bebas dari pengaruh politik dan komersial. Ini mendorong kami untuk terus mencari kebenaran tanpa rasa takut supaya nikmat ilmu dapat dikongsi bersama.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk tahun 2024 ini dan seterusnya. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong The Patriots dari serendah RM2.00, dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang disediakan. Terima kasih. Moving forward as one.

Pilih jumlah sumbangan yang ingin diberikan di bawah.

RM2 / RM5 / RM10 / RM50

Terima kasih


Share.

Fariz Fujiwara merupakan seorang Feudalis Nasionalis Konservatif yang menggemari perihal tawarikh, bahasa dan politik. Penulisannya acap kali tertumpu kepada sejarah Jepun khususnya zaman keagungan feudalisme. Hobinya seperti menonton anime, menelaah manga, manhua serta novel fantasi wuxia China banyak mempengaruhi hasil tulisannya. Kini merupakan mahasiswa UiTM yang sedang menyambung pelajaran dalam kursus Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang.

Comments are closed.