Saya mulakan artikel ini dengan menggariskan tiga kata kunci ini dalam bercakap mengenai bagaimana sebuah empayar berdiri. Dan 3 kata kunci ini juga selalu digunakan dalam pembinaan latar dalam plot karya fiksyen.

  1. Komunikasi
  2. Kawalan
  3. Perdagangan

Komunikasi

Kita perlu terlebih dahulu menentukan bagaimana komunikasi di antara:

  • Kerajaan ~ Kerajaan
  • Kerajaan ~ Rakyat
  • Rakyat ~ Rakyat

Kerajaan ~ Kerajaan

Ketenteraan

Kita memerlukan satu cara yang berkesan untuk berkomunikasi antara tentera. Selain itu, sempadan yang lebih besar memerlukan cara khusus dan cepat untuk berkomunikasi bagi mendapatkan persediaan tentera anda untuk setiap negeri/kawasan bagi memerangi saingan.

  • Contoh: Dalam Legend of Korra, Negara Api menggunakan kereta api merentasi Kerajaan Bumi untuk membekalkan dan menyediakan pasukan dengan lebih cepat dan efisien apabila diperlukan.

Sumber

Apabila kemarau atau kekurangan bekalan dan kebuluran, komunikasi khusus ini boleh mengelakkan kekacauan dan rusuhan dan juga pemberontakan di seluruh kerajaan.

  • Contoh: Empayar Rom jatuh kerana pelbagai alasan. Tetapi menguatkan kekuasaan di luar bandar menjadikan kekuasaan Rom Tengah sendiri menurun, dan menjadikan komunikasi ke Empayar Rom Barat jauh lebih sukar apabila kurang dilengkapi untuk mengatas kebuluran dan wabak melanda rantau ini. Menyumbang kepada rusuhan dan akhirnya jatuh.

Kerajaan ~ Rakyat

Ini adalah penting untuk penyelarasan dasar ekonomi atau kerajaan dan pelaksanaannya, pembaharuan undang-undang, perintah berkurung, cukai baru, keupayaan untuk menyebarkan propaganda (yang menghairankannya, propaganda sangat penting) atau mengumpul pendapat dan undi demokrat.

Hal ini bermakna ketika mereka bercakap tentang alasan sebuah kerajaan jatuh adalah mereka merenggang luas kawasan jajahan terlalu luas sehingga menipiskan sumber pentadbiran. Mereka kehilangan keupayaan untuk menyelaras dan berkomunikasi secara berkesan. Jadi komunikasi sangat penting di mana-mana sahaja. Betapa kuatnya komunikasi anda berdasarkan bagaimana konteks empayar anda. Jika dunia anda adalah komunikasi berasaskan darat, pertimbangkan frasa “All roads lead to Rome” (Semua jalan akan ke Rom juga).

Rom membina rangkaian jalan besar di seluruh empayar. Dalam era pseudo-industri, kereta api dan telegraf menjadi bentuk komunikasi yang sangat penting untuk jarak jauh. Dalam “Leviathan Wakes” oleh James S. A. Corey, komunikasi antara Bumi, Marikh dan Sabuk dilakukan oleh “tightbeam“.

Sistem laser yang besar merentasi sistem suria untuk menghantar maklumat. Walau apa pun kaedah komunikasi di dalam sains fiksyen atau fantasi anda – teknologi atau magik, apa yang benar-benar penting adalah KELAJUAN dan KUANTITI maklumat yang boleh dibawa/dihantar. Hal ini mempunyai dua kesan:

  1. Keberkesanan kerajaan pusat
  2. Kestabilan dan keinginan untuk tadbir urus sendiri (ini sebabnya kerajaan pusat sekurang-kurangnya mempunyai lima pusat bandar yang berbeza untuk empayar!)

Sekiranya semua keputusan dibuat oleh satu kuasa yang dilembagakan seperti maharaja atau pemimpin tertinggi kepada negara yang paling besar, kelajuan keputusan/koordinasi menjadi lambat apabila komunikasi secara perlahan memberikan maklum balas kepada hanya satu kerajaan secara keseluruhan yang terpusat.

Sebahagian daripada kejayaan Empayar Tiber Septim Serra Dalek dalam “Elder Scrolls”, ia tidak cekap untuk mempunyai lebih kuasa memusatkan kerana maklumat bergerak di atas kuda adalah lambat ke seluruh benua. Ini menjadikan kerajaan menjadi desentralisasi (bukan berpusat).

Walaupun maharaja adalah pihak berkuasa tertinggi, komunikasi dan keputusan adalah cepat dan berkesan kerana provinsi akan hidup secara mudah untuk membuat keputusan sendiri (tetapi mereka masih perlu mematuhi undang-undang). Hanya sebahagian kecil keputusan daripada kerajaan langsung yang ditinggalkan untuk maharaja.

Dan apabila ada kesalahan berlaku dan keputusan perlu dibuat oleh pihak berkuasa pusat, ia dengan cepat diputuskan kerana mereka tidak perlu menguruskan seluruh empayar dan dengan cepat disampaikan dengan maharaja yang terletak di tengah geografi kerajaan.

  • Contoh: Dinasti Ching di China. Kuasa terpusat adalah sebahagian besarnya terhad kepada perang, prosiding jenayah, cukai dan beberapa projek perindustrian utama seperti saluran air, dan jambatan; di luar pengurusan itu seringkali agak tempatan kerana mereka berkomunikasi dengan banyak maklumat lebih lambat.
  • Kerajaan yang lebih bukan berpusat adalah cara yang lebih berkesan untuk menangani isu-isu tempatan seperti kemerosotan ekonomi, pertikaian harta benda atau prosiding jenayah. Sebaliknya, komunikasi yang cepat dan berkesan di seluruh empayar membolehkan kerajaan yang lebih berpusat.

Tidak semua penulis menggunakan kaedah ini. Sesetengah daripada mereka menggunakan sistem magik untuk berkomunikasi dalam empayar yang lebih besar. Dalam karya Brandon Sanderson iaitu “The Way of Kings”, beliau memperkenalkan satu benda yang dipanggil “span read” yang merupakan cara yang agak cepat untuk menghantar sejumlah besar penulisan merentasi jarak jauh.

Membenarkan keputusan dibuat dari mana saja di dalam kerajaan dengan pantas. Dengan sistem geometri boleh mempengaruhi bagaimana empayar anda mentadbir dan berkomunikasi dalam beberapa cara lain dan mungkin ahli magik dapat menghantar pemikiran mereka ke dalam minda rakyat. Bagaimana ini akan menjejaskan penggunaan propaganda anda?

Adakah ini akan menghentikan penyebaran idea-idea pemberontakan yang lebih sukar dengan empayar yang memastikan bahawa ia mengupah semua ahli telepati ini untuk bekerja untuknya? Mewujudkan satu pengelasan elit propaganda dalam masyarakat adalah penting untuk mempertimbangkan bagaimana unsur-unsur fantastik cerita anda berubah – bagaimana badan kerajaan akan ditadbirkan, jika kebolehan membuat tugas tertentu lebih mudah atau lebih sukar untuk dilaksanakan maka ini dapat menjadikan kerajaan anda lebih efektif atau menjadikan teknik ini adalah titik yang lemah untuk musuh-musuhnya untuk mengeksploitasi?

Bagaimana cepat dan berkesan kuasa-kuasa kerajaan dapat bertindak balas terhadap ancaman di dalam dan di luar Empayar adalah satu pandangan penting di mana penulis dapat mengembangkan rasa pengaturan untuk pembaca yang bukan hanya mengenai kekuatan tentera – komunikasi unsur teknologi, atau unsur pentadbiran, bererti empayar anda mampu mengatasi musuhnya. Untuk komunikasi “Rakyat ~ Rakyat”, kita perlu berbincang tentang tugu kedua kita dalam membina empayar, “Kawalan”.

Kawalan

Apakah itu kawalan?

Ada yang mengatakan cukai berbayar adalah kawalan yang berjaya. Empayar dibentuk dengan menyerap kumpulan orang yang berlainan ke dalam keadaan yang sama dan tidak semua orang suka keadaan ini. Jadi, anda perlu bertanya mengapa orang tinggal di dalam kerajaan? Mengapa mereka membayar cukai? Mengapa mereka tidak memberontak?

Jawapan kegemaran setiap empayar jahat dalam fiksyen adalah keganasan. Orang ramai mematuhi kerana Gulag. Ini boleh menyebabkan orang berfikir pemberontakan adalah pilihan yang lebih baik. Ini adalah tentang empayar realistik, jadi sejarah menjelaskan bahawa kerajaan yang berjaya sering mengekalkan kawalan kumpulan-kumpulan yang diserap melalui pencerobohan atau penindasan yang damai atau kerakusan dengan menjadikannya lebih baik bagi mereka untuk berada di empayar itu berbanding di luarnya. Apa yang penting sebagai penulis ialah kita memperlihatkan ini dalam naratif bahawa kita mendahului empayar secara realisme dalam pengalaman rakyat sehari-hari.

  • Contoh: Dalam Legend of Korra, kita melihat bahawa Bolin bergabung dengan Empayar Bumi kerana ia membawa makanan dan bekalan semasa waktu perselisihan ke bandar yang diperlukan.
  • Dalam “The Mote in the Eye of God”, Niven melakukan ini dengan mengalihkan jawapannya kepada soalan dalam pengalaman perspektif tokoh komander Roderick Blaine dalam memimpin usaha untuk menangkis pemberontakan “… dia melihat apa yang berlaku kepada masyarakat yang meninggalkan empayar. Orang tetap setia kepada empayar kerana tanpa itu, masyarakat kembali kepada keruntuhan ekonomi dan gangguan dan keselamatan. Ia menjadi motivator yang kuat bagi orang untuk menyokong empayar.”

Orang yang berlainan di pelbagai peringkat kerajaan dan masyarakat mempunyai alasan yang berbeza untuk memilih untuk menjadi sebahagian daripada empayar dan badan pemerintah perlu mengambil kira kumpulan itu dan banyak kumpulan yang membuat orang berkuasa dalam banyak cara – rasuah, keselamatan, atau agama .

Sesetengah penulis menggunakan cara biasa perubahan watak untuk menjadi sebahagian daripada empayar seperti “Avatar” (bukan Aang), “Last Samurai”, dan “Dances with Wolves”. Tetapi bukan sekadar “mengapa membuat orang tetap menetap” kerajaan itu menarik. Kadang-kadang adalah lebih mudah untuk membuat tidak hidup di empayar itu tidak menarik.

Propaganda

Adalah mudah untuk membayangkan bahawa mana-mana empayar yang menggunakan propaganda secara automatik adalah jenis empayar jahat. Tetapi propaganda mempunyai sejarah panjang sebagai bahagian penting dari empayar yang berjaya. Kembali ke Sargon dari Akkad (penguasa pertama dari Empayar Akkadia yang berbahasa Semit, terkenal dengan penaklukannya terhadap negara-negara Sumeria pada abad ke-24 hingga ke-23 SM.)

Keupayaan kerajaan untuk mengawal bagaimana perkembangan mereka dilihat oleh penduduk adalah kuat (Contohnya dalam Avatar: Legend of Aang – Negara Api membentuk penipuan sejarah yang menunjukkan mereka melawan perang dengan apa yang dipanggil “Tentera Negara Angin” – yang tidak wujud sama sekali).

Seperti bagaimana perang terhadap pemisah digambarkan dalam animasi Star Wars, Hasina mengatakan kebebasan dan kesatuan empayar tidak bertamadun apabila pada hakikatnya lebih kompleks. Tetapi propaganda tidak menimbulkan masalah untuk menulis watak terutama jika mereka protagonis anda yang datang dari dalam empayar. Mengapa watak anda tidak percaya? Bagaimana ia menggambarkan pembangkang atau tentera orang lain?

Dalam “Dragon Prince”, watak utama Kellum tidak percaya bahawa semua bunian (elf) adalah rasaksa sebenar dan dia tidak benar-benar percaya perang itu dibenarkan. Tetapi tidak semestinya sebab yang diberikan mengapa dia menidakkannya manakala orang lain di sekelilingnya mengiyakannya.

Mempunyai watak dengan mudah melihat melalui propaganda empayar mereka di mana orang lain tidak boleh bukanlah sebuah penulisan tidak baik, tetapi ia boleh merasa tertekan bagi pembaca jika mereka berfikir bahawa protagonis hanya secara ajaib lebih cerdas atau lebih moral daripada orang lain.

Ia boleh menjadi lebih menarik untuk menjadikan mereka melihat realiti sebagai sebahagian daripada perubahan watak mereka. Tetapi ia juga penting untuk diingati bahawa propaganda menjadi kurang berkesan apabila orang dapat bebas menyelidiki perkara untuk diri mereka sama ada melalui magik atau melalui teknologi. Dan dengan demikian propaganda yang efektif menjadi semakin sukar untuk negara. Kembali kepada persoalan, mengapa rakyat tidak memberontak? Dua konsep penting untuk dipertimbangkan sebagai pembina dunia:

  1. Pemerintahan sendiri
  2. Kedaulatan

Orang tidak begitu menyukai empayar apabila mereka diperintah oleh orang yang mereka tidak tahu, atau mereka tidak memilih; atau tidak mempunyai sebarang hubungan budaya, atau masyarakat. Dalam beberapa kes fiksyen seperti pemerintahan kendiri Empayar Dalek tidak memberikan pilihan dan mereka memerintah melalui keganasan mutlak, tetapi dalam sejarah sebenar, strategi pentadbiran Terra tidak benar-benar menjadi dalam jangka panjang.

Strategi yang lebih berkesan sebenarnya membolehkan tahap tadbir urus kendiri. Alexander the Great yang membenarkan penguasa wilayah yang ditakluki untuk kekal dalam kedudukan mereka selagi mereka membayar cukai mereka dan mematuhi undang-undang (“Proclaim your loyalty, if you wish to keep your post.” (Berikan kesetiaan anda, jika anda ingin menyimpan jawatan anda.) – Kuvira dari Avatar: The Legend of Korra).

Orang-orang dari wilayah tertentu yang ditakluki sangat suka melantik salah satu penduduk bangsawan tempatan sebagai gabenor atau mencipta badan demokratik tempatan yang bawahan kepada pihak berkuasa pusat atau empayar tetapi masih dibenarkan membuat keputusan atau mungkin memberi mereka hak penuh warga daripada yabg sedang diperhambakan.

Apabila orang merasa bahawa masalah di sekitar kawasan mereka dibangkitkan, mereka sebenarnya didengar dan ditangani. Dengan kerajaan yang terdesentralisasi, mereka jauh lebih bersedia untuk menangani masalah-masalah tempatan dan membantu seperti merasakan pusat pemerintahan sendiri yang menyelesaikannya walaupun mereka secara teknikal diperintah oleh beberapa pemerintah yang jauh tetapi mereka fikir kurang cenderung untuk memberontak. Baik! Kini kita boleh bercakap tentang komunikasi “Rakyat ~ Rakyat”.

Rakyat ~ Rakyat

Kita akan melihat bagaimana kesan kelajuan dan kuantiti komunikasi bermakna bagi kestabilan kawalan dan keinginan untuk tadbir urus kendiri. Jadi, teknologi fiksyen sains (contoh terbaik: Space Revelation, The Collapsing Empire) atau magik canggih dapat membuat komunikasi dalam jarak jauh sangat cepat seperti bunyi bertindak dalam telefon atau teknologi Stargate dari Ancients di sg-1 membolehkan segera komunikasi secara digital sepanjang tahun cahaya melalui lubang cecacing (wormhole).

Hal ini bermakna bahawa, pertama sekali, jika keperluan segera tidak diperlukan ada dan jika kuasa pusat dapat menerima maklumat yang banyak dengan segara, maka dengan segera mereka memberi kata putus. Hasil komunikasi dipercepatkan di antara rakyat adalah bahawa orang sering sanggup menerima tahap kuasa berpusat yang lebih tinggi kerana ia masih tadbir urus selagi pihak berkuasa itu datang dari masyarakat sekarang yang lebih luas yang mereka anggap diri mereka sebagai sebahagian daripadanya.

Tetapi walaupun empayar tidak menarik dan tidak ekonomikal di mana anda tidak perlu menjadi hamba, akan masih mempunyai pemberontak (orang yang tidak bersyukur), yang msmpunyai kelebihan terbesar dalam pemberontakan adalah keupayaan untuk menyerang dengan cepat. Dengan julat sempadan dan tanah yang lebih besar, elemen kawalan penting dapat bertindak balas terhadap ancaman dalam dan tanpa pantas.

Sekiranya sebuah empayar tidak dapat menggerakkan pasukan dengan cepat maka ia memberi masa pemberontak kepada pemberontak lain dan membina pertahanan yang berkesan di mana pada dasarnya pemberontak melawan negara yang merdeka. Ini berkait rapat dengan nasib komunikasi seperti yang kita katakan sebelum ini.

Dalam kes empayar fiksyen sains yang merentasi planet atau seluruh galaksi, ini benar-benar menjadi masalah apabila musuh berjarak tahun cahaya atau separuh jarak galaksi jauhnya. Apa yang benar-benar menghalang pemberontak dari berkali-kali memberontak, cara penyelesaian yang dilakukan oleh Empayar Protoss dari Starcraft sangat berkesan.

Dengan menggunakan warp gate, mereka boleh melancarkan tentera ke mana-mana di sekeliling empayar sepanjang galaksi lalu membatalkan kelebihan yang ada dalam pemberontak dengan cepat. Begitu juga, Empayar Mongol dikenali dengan seberapa cepat ia dapat menggerakkan kuasa yang mengambil hari atau minggu lebih awal dari yang diharapkan; dan orang-orang Rom membina rangkaian keseluruhan jalan untuk menyasarkan pergerakan askar cepat di seluruh Empayar.

Kaedah lain yang kurang ditulis dalam membangunkan dunia adalah “asimilasi”. Ini membantu menyerap keinginan orang ramai untuk menjadi sebahagian daripada Empayar dengan mewujudkan identiti budaya yang menyatukan bahawa mereka boleh menjadi sebahagian daripada. Ini sering dilakukan dalam dua cara:

  1. Mengenakan ideologi – ini biasanya agama seperti yang kita lihat dalam Warhammer 40k, mereka harus mengikuti agama empayar sebagai agama mereka atau mati. Begitu juga, Khalifah Rashidun awal menjadikannya lebih baik bagi mereka yang memilih menjadi Muslim.
  2. Menyatukan amalan kebudayaan – satu contohnya ialah Rom dan bagaimana mereka membuat Coliseum, dengan ini ia mencipta tradisi kebudayaan dalam sukan yang semua orang boleh akses dan menghargai.

Mewujudkan aktiviti penyatuan atau mengenakan amalan kebudayaan tertentu kepada orang yang diserap mencipta identiti kebudayaan baru untuk seluruh Empayar yang menjadi semakin mendalami amalan ini. Dalam sesetengah kes, mereka dapat membantu orang merasakan sebahagian daripada Empayar, bagaimanapun, membuat amalan-amalan ini terlalu rumit juga boleh mempunyai kesan yang bertentangan dan menjadi penindasan.

Perdagangan

Ini adalah topik kegemaran setiap orang (secara sinisnya). Kestabilan ekonomi sesuatu kawasan adalah salah satu petunjuk utama pemberontakan jenayah dan keamanan. Dan ada sebab yang baik supaya orang tidak bimbang dengan apa yang negara mereka lakukan di luar negara atau berapa banyak rasuah ada di peringkat kerajaan yang lebih tinggi.

Tetapi jika mereka mempunyai pekerjaan yang baik, pendapatan dan prospek yang stabil untuk masa depan, maka mereka lebih cenderung untuk berpaling sahaja dari kerja kotor empayar itu (saya tak tipu. Ada laman Wikipedia keseluruhannya yang didedikasikan kepada orang-orang yang menulis berkenaan roti kepada petani – Food riot dan List of food riots di Wikipedia untuk bacaan lanjut, dan juga, amaran spoiler: penjahat pertama yang ditangkap Spiderman, melakukan kerja kotor demi kemakmuran bandar, berlaku dalam Spiderman 4 – video teori).

Perdagangan berkait rapat dengan komunikasi dan juga salah satu kelebihan besar untuk memiliki empayar ialah ia mewujudkan peluang untuk pasaran yang lebih luas untuk membeli dan menjual dengan tarif yang sering lebih rendah. Tapi tak semuanya (saya melihat kamu tamadun India).

Dan keupayaan untuk berkomunikasi dengan mudah ketika jauh menjadikan perdagangan lebih mudah, pasaran lebih kompetitif, yang bermaksud bahawa orang secara keseluruhan cenderung lebih makmur dari segi ekonomi melalui empayar. Hal ini menyebabkan empayar sering didasarkan kepada membawa kekayaan kembali ke tanah air (pihak kerajaan dalam Pirates of the Carribean).

Oleh itu, ia tidak semestinya bermakna bahawa semua orang sentiasa lebih baik. Tetapi dalam mewujudkan empayar yang berfungsi dan berjaya, kerajaan mempunyai peranan yang lebih besar daripada sekadar mengutip cukai sehingga mati. Contoh yang boleh diambil dari “Two Treatises of Government” (Perjanjian Dua dari Kerajaan) oleh John Locke, satu alasan besar bahawa orang ingin menjadi sebahagian daripada warganegara, dalam kes ini, empayar, adalah bahawa empayar melindungi harta dan memudahkan perdagangan. Ini boleh dilakukan dalam beberapa cara:

  • Majlis pembandaran mengedar lesen perniagaan untuk membantu penduduk mengetahui siapa yang boleh dipercayai.
  • Rom menanda minyak dengan tanda rasmi supaya rakyat tidak berasa tertipu ketika mendapat minyak yang diedar keseluruh empayar.
  • Keupayaan untuk mengambil tuntutan terhadap individu lain dalam sistem mahkamah adil adalah penting untuk ekonomi berfungsi bebas.

Sayang sekali tidak ada kerajaan fiksyen yang menunjukkan memudahkan dan melindungi perdagangan (setakat artikel ini sedang ditulis). Empayar Cyrodiil dalam Elder Scrolls melakukan banyak perkara yang dilakukan oleh Rom Purba tetapi tidak ada yang unik. Perdagangan akan membantu penubuhan Empayar yang lebih realistik melalui pandangan yang agak unik.

Ia akan menentukan mengapa orang lebih suka menjadi sebahagian daripadanya mengapa ada yang terselamat dan apa yang dilakukan oleh negara-negara lain di sekelilingnya tidak lakukan. Satu perkara yang perlu diperhatikan, empayar realistik akan sering mengalami perubahan. Satu contoh yang agak baik dalam skala besar mungkin adalah ahli Imperium dalam Warhammer 40k. Empayar berjuta planet luasnya, begitu besar sehingga ia hampir musnah dan runtuh.

Ada pembangkang terhadap majlis keganasan, pemberontakan yang meluas, dan Bidaah Horus (Horus Heresy – ingat, dunia Warhammer 40k adalah berasaskan agama yang dianuti). Seluruh sistem pemerintahan telah dimusnahkan dalam urutan yang banyak. Dan tentera dan ekonominya berulang-kali runtuh, dibentuk dan diperbaharui. Wilayah yang hilang dan dapat dijajah semula, dan berpecah antara kuasa dan puak yang berbeza di dalam Empayar. Secara keseluruhannya, ia tidak boleh dipanggil Empayar yang bersatu kerana semuanya berubah.

  • Contoh: Empayar Rom sering dibayangkan sebagai badan politik yang padu dan stabil. Namun, sejujurnya, sejarahnya sangat teruk. Budayanya sentiasa berubah-ubah sehingga orang-orang di bahagian atas dan bawah sentiasa beralih dalam peralihan ekonomi dan tumpuan; dan tujuannya sentiasa berubah. Tidak ada akar tunggal untuk sejarahnya yang telah mengulangi percubaan-percubaan yang runtuh dan reformasi sepanjang masa.

Sejarah tidak pernah mudah. Empayar hampir tidak stabil sepenuhnya. Secara mudah difahami sejarah sangat rumit. Empayar mengalami perubahan sempadan, agama, politik, ekonomi, dan budaya, dan penting untuk menunjukkan perubahan dalam alam sekitar dengan bukti masa lampau:

  • monumen kepada tokoh-tokoh agama lama yang telah mati sejak itu.
  • seni bina pasar yang bertujuan untuk memudahkan perdagangan lama kerajaan yang tidak diperlukan lagi.
  • mungkin jalan-jalan dibina untuk ke lombong-lombong tertentu yang telah mula kehabisan sumber.

Sekiranya empayar mula kehilangan apa-apa perkara yang telah kita bincangkan maka ia lebih cenderung retak dan runtuh. Penting untuk diingat bagaimana kejadian cerita juga mempengaruhi setiap perkara ini; bagaimana ia mempengaruhi operasi empayar.

Sekiranya terdapat pemberontakan yang memusnahkannya, apa yang mereka lihat sebagai sasaran penting untuk komunikasi tetapi pembaca tidak melihat perubahan keupayaan empayar untuk menyelaraskan kekuatan atau sumber atau kerajaannya. Kemudian ia dapat merasakan tidak ada kesan sebenar kepada kejutan dramatik itu. Aksi-aksi watak-watak dalam cerita sebenarnya akan menjejaskan empayar.

Kesimpulan

Pertama, kelajuan dan kuantiti komunikasi di seluruh empayar adalah penting untuk penyelarasan yang berkesan. Ini boleh diubah menggunakan magik atau teknologi. Komunikasi yang lebih perlahan sering mengakibatkan kuasa terdesentralisasi. Kedua, penting untuk mempertimbangkan bagaimana sistem magik menetapkan bagaimana kerajaan berfungsi dan cabaran yang dihadapi.

Ketiga, sebuah empayar dapat tadbir urus kendiri melalui keganasan sehingga menjadikannya lebih baik dan menjadi sebahagian dari propagandanya tentang luar, yang memungkinkan pemerintahan mandiri, menciptakan rasa kedaulatan, dan asimilasi. Keupayaan untuk membawa tentera dengan cepat adalah penting untuk dikawal.

Keempat, ekonomi yang sihat adalah penunjuk kestabilan dalam empayar dan pasaran yang lebih luas boleh menjadikan rakyatnya lebih baik daripada yang berada di luar Empayar. Empayar yang berjaya sering melindungi hak harta dan memudahkan perdagangan. Kelima, empayar berubah dan budaya ekonomi politik dan agama yang dianut juga begitu dan ini dapat membantu dalam realisme bagi penerangannya untuk mencerminkan perubahan itu.

Setakat ini itu sahaja dari saya dan akan ada bahagian kedua tentang siri “Bagaimana empayar tercipta?”. Tiga tiang empayar ini sudah panjang dengan ringkasan sejarah sebenar dan fiksyen. Dalam bahagian kedua, kita akan membincangkan “Bagaimana kerajaan bangkit dan jatuh?”. Sekian dan tunggu.


Perhatian sebentar…

Sejak 2012, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memandaikan anak bangsa.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, The Patriots tidak dimiliki oleh jutawan mahupun politikus, maka kandungan yang dihasilkan sentiasa bebas dari pengaruh politik dan komersial. Ini mendorong kami untuk terus mencari kebenaran tanpa rasa takut supaya nikmat ilmu dapat dikongsi bersama.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk tahun 2024 ini dan seterusnya. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong The Patriots dari serendah RM2.00, dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang disediakan. Terima kasih. Moving forward as one.

Pilih jumlah sumbangan yang ingin diberikan di bawah.

RM2 / RM5 / RM10 / RM50

Terima kasih


Share.

Graduan dalam bidang illustrasi digital dan animasi 2D. Saya juga merupakan penyelia dan penyumbang bebas dalam Wikipedia Bahasa Melayu.

Comments are closed.